fbpx

Algemene voorwaarden

Deze algemene voorwaarden (“Algemene Voorwaarden”) zijn van toepassing op alle Overeenkomsten (zoals hieronder gedefinieerd) afgesloten tussen Rasolar (een besloten vennootschap naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel te 2830 Willebroek, molenweg 140 en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met het ondernemingsnummer BE 0630 697 958) (“Rasolar”) en de Klant (zoals hieronder gedefinieerd).

  1. In deze Overeenkomst hebben de volgende termen de volgende betekenis:

“Bestelling(en)”

Een (schriftelijke) opdracht van de Klant om een Goed te leveren, dan wel om een Dienst te verrichten;

“Dienst(en)”

De diverse diensten die Rasolar, of de door haar aangestelde partijen, verricht, dan wel laat verrichten voor de Klant, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, elektronische installatiewerken, installatie van zonnepanelen, warmtepompboilers, thuisbatterijen , airconditioning, dakwerken/renovaties en verkoop energiecontracten.

“Goed(eren)”

Alle goederen die Rasolar verkoopt, d.w.z. in eigendom overdraagt, aan de Klant, met inbegrip van maar niet beperkt tot zonnepanelen, warmtepompboilers, thuisbatterijen en airconditioning, dakwerken/renovaties;

“Intellectuele Eigendomsrechten”

Alle intellectuele eigendomsrechten, geregistreerd of niet, met inbegrip van maar niet beperkt tot merkenrechten, auteursrechten, modelrechten, octrooien, bedrijfsgeheimen, handelsnamen, knowhow en alle andere immateriële eigendomsrechten, met inbegrip van maar niet beperkt tot rechten van gebruik, vervolging, registratie en handhaving;

“Klant(en)”

Iedere natuurlijke persoon aan wie Rasolar Goederen en/of Diensten levert en die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.

“Offerte(n)”

Een schriftelijk aanbod van Rasolar om een Goed te leveren en/of een Dienst te verrichten;

“Overeenkomst(en)”

(i) iedere schriftelijke overeenkomst gesloten tussen, en ondertekend door, Rasolar en de Klant, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, overeenkomsten voor de verkoop van Goederen en overeenkomsten voor het verrichten van Diensten; (ii) iedere door de Klant overeenkomstig artikel 3 van deze Algemene Voorwaarden tijdens haar geldigheidsduur aanvaarde Offerte; en (iii) iedere uitdrukkelijk door Rasolar aanvaarde Bestelling van de Klant;

“Overmacht”

Alle omstandigheden die buiten de redelijke controle vallen van de partij die erdoor getroffen wordt en die de uitvoering van haar verplichtingen redelijkerwijs onmogelijk maken, inclusief maar niet beperkt tot brand, ontploffingen, stroomonderbrekingen, seismische activiteit, stakingen, stagnatie of onderbrekingen in de toelevering van materialen, grond- en/of hulpstoffen, overstromingen, bijzondere weersomstandigheden, natuurrampen, oorlog, (cyber)terreur, oproer, bezetting, overheidsmaatregelen en pandemie;

“Werkdag(en)”

Alle andere dagen dan zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen

“Overeenkomst op afstand”

De Overeenkomst tussen Rasolar en de Klant gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Rasolar en de Klant en waarbij, tot op en met inbegrip van het moment waarop de Overeenkomst wordt gesloten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer technieken voor communicatie op afstand.

“Techniek voor communicatie op afstand”

Ieder middel dat, zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Rasolar en de Klant, kan worden gebruikt voor de sluiting van de Overeenkomst tussen Partijen.

“Buiten verkoopruimte gesloten Overeenkomst”

De Overeenkomst tussen Rasolar en de Klant

a)     die wordt gesloten in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Rasolar en de Klant op een andere plaats dan de verkoopruimten van Rasolar; of

b)     waarvoor een aanbod werd gedaan door de Klant onder dezelfde omstandigheden als bedoeld onder a); of

c)     die gesloten wordt in de verkoopruimten van Rasolar of met behulp van een techniek voor communicatie op afstand, onmiddellijk nadat de Klant persoonlijk en individueel is aangesproken op een plaats die niet de verkoopruimte van Rasolar is, in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Rasolar en de Klant; of

d)     die gesloten wordt tijdens een excursie die door Rasolar is georganiseerd met als doel of effect de promotie en de verkoop van de Goederen of Diensten aan de Klant.

“Herroepingsrecht”

Het recht van de Klant om zonder opgave van redenen een Overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimten gesloten Overeenkomst te herroepen.

  1. Door een Overeenkomst met Rasolar af te sluiten, verklaart de Klant dat hij deze Algemene Voorwaarden in hun geheel gelezen en begrepen heeft, en gaat de Klant onherroepelijk akkoord met de inhoud en de toepassing ervan op alle Overeenkomsten en juridische verhoudingen met Rasolar.
  2. Rasolar behoudt zich te allen tijde het recht voor om haar Algemene Voorwaarden te wijzigen, welke gewijzigde versie zal worden gepubliceerd op haar website en vanaf kennisname door de Klant toepasselijk zal zijn op alle nadien afgesloten Overeenkomsten met Rasolar.
  3. Uiterlijk bij de uitreiking van een Offerte of de ontvangst van een Bestelling, bezorgt Rasolar steeds de algemene voorwaarden aan de klant per e-mail. De Klant kan, in ieder geval, de algemene voorwaarden ook steeds raadplegen op https://rasolar.be/algemenevoorwaarden/consumenten
  4. Deze Algemene Voorwaarden beheersen samen met de inhoud van de Overeenkomst de rechtsverhouding tussen Rasolar en de Klant.
  5. In geval van tegenstrijdigheid tussen de Algemene Voorwaarden, enerzijds, en een Overeenkomst, Offerte of Bestelling tussen Rasolar en de Klant, anderzijds, hebben de bepalingen van de Overeenkomst, Offerte en/of Bestelling voorrang.
  6. Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn enkel mogelijk mits voorafgaand, uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord tussen Rasolar en de Klant.
  1. Het toesturen van catalogi, prijslijsten, prijsbegrotingen, brochures, reclameboodschappen, nieuwsbrieven en/of enige informatie op de website van Rasolar kan door de Klant niet worden beschouwd als een bindend aanbod vanwege Rasolar, hetgeen steeds afhangt van de concrete plaats en context voor levering van het Goed of Dienst. De voorwaarden vermeld in en meer algemeen de inhoud (incl. prijsaanduidingen en prijsbegrotingen) van voornoemde catalogi, prijslijsten, enz, kunnen door Rasolar op ieder moment worden gewijzigd, zonder dat een potentiële Klant hier rechten aan kan ontlenen.
  2. Rasolar is geen energieleverancier van of handelstussenpersoon voor energiecontracten. Alle vermeldingen (al dan niet in de Offerte) over groene stroom en/of duurzame energie zijn louter indicatief en binden Rasolar in geen geval. Rasolar garandeert of beoordeelt evenmin het verkrijgen en/of behouden van enige subsidies of steunmaatregelen hieromtrent.
  3. De Offerte vermeldt telkens de totale prijs in euro van de betrokken Diensten en/of Goederen onder voorbehoud van hetgeen bepaald in artikel 3.4 en 3.5.
  4. Prijsaanduidingen en prijsbegrotingen opgenomen in de Offerte zijn opgemaakt op basis van informatie en gegevens verstrekt door de Klant en in de veronderstelling dat deze correct zijn. Zij verbinden Rasolar slechts na ontvangst door Rasolar van een bevestiging van de betrokken Offerte door de Klant (ingevolge de ondertekening daarvan door de Klant of bevestiging van aanvaarding ervan door de Klant per brief of elektronisch (SMS /mail/Whatsapp) binnen de geldigheidsduur van de Offerte) (hierna de “Bevestiging”), onverminderd hetgeen hierna is bepaald. Ook eventuele prijsaanduidingen en prijsbegrotingen opgenomen in enige Bestelling verbinden Rasolar slechts na ontvangst door de Klant van een bevestiging door Rasolar van de betrokken Bestelling (per brief of elektronisch) (hierna eveneens de “Bevestiging”), onverminderd hetgeen hierna is bepaald. De Bevestiging van een Offerte door een Klant of van een Bestelling door Rasolar brengt de Overeenkomst tot stand.
  5. Niettemin behoudt Rasolar zich het recht voor om, ook na de Bevestiging, de in de Overeenkomst bepaalde prijzen aan te passen (i) ingeval van wijzigingen aan de door de Klant verstrekte informatie of gegevens, of indien deze informatie of gegevens foutief of onvolledig zouden zijn; (ii) indien de prijs van de goederen die Rasolar bij derden aankoopt gewijzigd zou worden en/of (iii) ingeval van wijziging van de taksen, de prijs van grondstoffen en/of materialen, energieprijzen of meer algemeen de prijzen van door Rasolar bij derden aangekochte goederen of diensten vereist voor de Overeenkomst (waarbij Rasolar de prijsverhoging in redelijke verhouding zal kunnen doorrekenen aan de Klant). Daarnaast behoudt Rasolar zich ook het recht voor om materiële fouten in enige Overeenkomst recht te zetten.
  6. Offertes zijn te allen tijde herroepbaar door Rasolar tot op het ogenblik van Bevestiging door de Klant. Tenzij uitdrukkelijk anders in de Offerte vermeld en behoudens vroegere herroeping, zijn Offertes geldig gedurende één (1) maand vanaf de offertedatum, na verstrijken waarvan zij automatisch vervallen.
  7. De prijzen die voorkomen in de Offertes en/of de Overeenkomsten dekken alleen de daarin vermelde door Rasolar te leveren Goederen en Diensten. Behoudens indien deze wordt vermeld in de Offerte of Bestelling, is de prijs voor het transport van eventuele Goederen naar de Klant niet inbegrepen.
  1. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in de Overeenkomst en onverminderd hetgeen bepaald in het tweede lid van dit artikel 1, zijn alle facturen van Rasolar betaalbaar door overschrijving op het rekeningnummer dat op de factuur vermeld staat en dit op de vervaldag vermeld op de factuur of, indien geen uitdrukkelijke vervaldatum op de factuur vermeld staat, binnen een periode van dertig (30) dagen na de factuurdatum. Enige andere vorm van betaling (met inbegrip van, maar niet beperkt tot, betaling via cheques of wisselbrieven) is niet toegelaten.

    Indien Rasolar gegronde objectieve redenen heeft om te twijfelen aan de solvabiliteit of kredietwaardigheid van de Klant, (bv. door Rasolar ondervonden betalingsproblemen) heeft Rasolar het recht om andere betalingsvoorwaarden op te leggen (bv. gedeeltelijke of volledige vooruitbetaling, aanbetalingscontract, …) in afwijking van het bovenstaande en/of van hetgeen in de Overeenkomst is bepaald.
  2. Protesten tegen enige factuur van Rasolar moeten schriftelijk binnen de tien (10) kalenderdagen na factuurdatum toekomen bij Rasolar. Na de voormelde periode is de Klant wordt de Klant geacht ingestemd te hebben met de betrokken factuur.
  3. Bij niet-betaling van één van de facturen van Rasolar op de vervaldag, worden alle aan Rasolar nog door de in gebreke gebleven Klant verschuldigde bedragen automatisch opeisbaar.
  4. Rasolar behoudt zich bovendien het recht voor om in geval van gedeeltelijke niet-betaling door de Klant op de vervaldag van enige factuur, verdere leveringen van Goederen en/of het verdere verrichten van Diensten ten aanzien van deze Klant te staken tot aan de integrale betaling door de Klant aan Rasolar van alle verschuldigde sommen.

De Goederen die Rasolar aan de Klant heeft geleverd blijven eigendom van Rasolar tot de dag van algehele betaling van de prijs ervan, zodat Rasolar desgevallend hun demontering en teruggave kan vorderen, onverminderd het feit dat het risico op beschadiging en teloorgang in principe overgaat op de Klant op het moment van levering zoals bepaald in artikel 7.4.

Bij annulering van de Overeenkomst door de Klant vóór het tijdstip voorzien voor levering van de Goederen en/of Diensten, is de Klant aan Rasolar een forfaitaire vergoeding verschuldigd van veertig (40) % van het factuur- of offertebedrag, onverminderd het recht van Rasolar om een hogere reële schade te bewijzen.

  1. De levering van de Goederen en/of het verrichten van de Dienst plaats op de locatie vermeld in de door de Klant aanvaarde Offerte of de door Rasolar aanvaarde Bestelling. Bij gebreke van nadere details in dat verband mag Rasolar ervan uitgaan dat het leveringsadres de woon- of verblijfplaats van de Klant op de Offerte of Bestelling is.
  2. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in de Overeenkomst, zijn alle meegedeelde leverings- en uitvoeringstermijnen indicatief en betreffen zij een inspanningsverbintenis voor Rasolar. De leverings- en uitvoeringstermijnen gaan desgevallend in vanaf de betaling van het contractueel voorziene voorshot.
  3. Zij impliceren op geen enkele wijze garantie vanwege Rasolar inzake de effectieve leverings- of uitvoeringstermijnen. De Klant erkent dat de effectieve levering van de Goederen en/of het effectief verrichten van de Diensten afhankelijk kan zijn van, en beïnvloed kan worden door, een veelheid van interne (o.a. de beschikbaarheid van de Goederen), en externe (o.a. omgeving en staat van de plaats waar de Dienst of het Goed wordt geleverd, toegankelijkheid, veiligheid…) factoren, die niet steeds vooraf door Rasolar controleerbaar zijn.
  4. Het risico van verlies, beschadiging of vernietiging van Goederen gaat over op de Klant op het ogenblik dat de Goederen door de Klant of door een door de Klant aangewezen derde fysiek in bezit worden genomen (waaronder de incorporatie of montage op de plaats van levering valt).
  5. Indien langs zijde van de Klant niemand aanwezig is op het afgesproken leveringsadres en tijdstip, waardoor de voorziene levering van de Goederen en/of het verrichten van de Dienst redelijkerwijze onmogelijk is, zullen de kosten van een tweede verplaatsing bijkomend gefactureerd worden.
  1. In zoverre de Overeenkomst enkel de levering van Goederen door Rasolar aan de Klant tot voorwerp heeft, dienen eventuele zichtbare gebreken en gevallen van niet-conformiteit van de geleverde Goederen uiterlijk binnen de twee maanden na levering aan Rasolar te worden meegedeeld met een gedetailleerde opgave van de vastgestelde niet-conformiteit en/of zichtbare gebreken.
  2. Rasolar is niet aansprakelijk ingeval het conformiteitsgebrek in een Goed dat bestaat bij de levering zich manifesteert na een termijn van twee jaar te rekenen vanaf de levering . Indien Rasolar binnen voornoemde termijn niet in kennis wordt gesteld van een gebrek aan conformiteit of van het zichtbare gebrek van het geleverde Goed, wordt de Klant verondersteld het geleverde Goed zonder voorbehoud te hebben aanvaard, en vervalt onherroepelijk iedere aanspraak m.b.t. tot de non-conformiteit of het zichtbare gebrek uit dien hoofde vanwege de Klant.
  3. Indien de Klant niet-conformiteit of zichtbare gebreken vaststelt, mag de Klant in geen geval de geleverde Goederen in gebruik nemen en dient zij Rasolar daar onverwijld, en in ieder geval ook schriftelijk, van op de hoogte te stellen.
  4. Bij niet-conformiteit heeft de Klant, naar keuze van Rasolar, het recht op de kosteloze herstelling dan wel de kosteloze vervanging van het Goed door Rasolar, tenzij dit onmogelijk is of onevenredige kosten voor Rasolar met zich zou meebrengen, in welk geval de Klant een evenredige vermindering van de prijs of, uiterst ondergeschikt, de ontbinding van de Overeenkomst kan eisen. Elke vorm van vergoeding door Rasolar voor het herstel door een derde dat de Klant op eigen initiatief heeft georganiseerd, is uitgesloten.
  5. Rasolar zal het Goed herstellen of vervangen binnen een redelijke termijn na het tijdstip waarop Rasolar door de Klant in kennis is gesteld van de non-conformiteit of zichtbaar gebrek. Behoudens objectieve omstandigheden die tot een langere termijn nopen, bedraagt deze termijn één (1) maand. De Klant stelt het Goed ter beschikking van Rasolar die het op zijn kosten terugneemt.
  6. Klachten wegens niet-conformiteit en/of zichtbare gebreken schorten de betalingsverplichting in hoofde van de Klant niet op.
  7. De rechtsvordering van de Klant verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij de non-conformiteit of zichtbare gebrek heeft vastgesteld.
  8. De Klant kan zich niet beroepen op niet-substantiële afwijkingen die geen impact hebben op het gebruik waarvoor de Goederen door de Klant waren bestemd. Dergelijke afwijkingen kunnen niet als gebreken beschouwd worden.
  1. Rasolar verkoopt de Goederen in de staat waarin zij zich bevinden.
  2. De aansprakelijkheid van Rasolar voor eventuele verborgen gebreken in de door Rasolar geleverde Goederen is beperkt tot verborgen ernstige gebreken die in de kiem aanwezig waren op het moment van levering van het Goed en die zich manifesteren binnen twee jaar na de levering van de Goederen. Eventuele verborgen gebreken dienen alleszins, op straffe van verval van verhaal, onmiddellijk en uiterlijk binnen twee (2) weken na de vaststelling van het gebrek door de Klant of nadat de Klant het gebrek redelijkerwijze had moeten vaststellen aan Rasolar te worden gemeld.
  3. Iedere aanspraak wegens verborgen gebreken vervalt voorts van rechtswege indien deze niet aanhangig is gemaakt bij de bevoegde rechtbank binnen een termijn van zes (6) maanden na de ontdekking van de bewuste verborgen gebreken.
  4. Na verloop van bovenvermelde twee jaar kan Rasolar niet langer aansprakelijk gesteld worden voor verborgen gebreken.
  5. De Klant draagt de bewijslast voor enige klacht inzake verborgen gebreken.
  6. Indien de Klant verborgen gebreken vaststelt, mag de Klant in geen geval de Goederen in gebruik nemen of verder gebruiken.
  7. Klachten wegens verborgen gebreken schorten de betalingsverplichting in hoofde van de Klant niet op.
  1. Onverminderd dient de Klant onmiddellijk na de levering van de Goederen en/of Diensten na te gaan of deze conform zijn met hetgeen bepaald in de relevante Overeenkomst(en). Indien de Overeenkomst enkel de levering van Diensten tot voorwerp heeft dient enige klacht daaromtrent binnen de vijf (5) Werkdagen na de uitvoering respectievelijk vaststelling ervan aan Rasolar te worden meegedeeld met een gedetailleerde opgave van de vastgestelde gebreken.
  2. De Klant zal Rasolar vrijwaren voor alle aanspraken van derden betreffende het gebruik door de Klant van de (geïnstalleerde) Goederen.
  3. De Klant is als enige verantwoordelijk om alle vergunningen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst volledig en tijdig te bekomen, met inbegrip van maar niet beperkt tot milieu- en stedenbouwkundige vergunningen, en vrijwaart Rasolar voor aanspraken van derde partijen in dat verband.
  4. De Klant verbindt er zich toe alle documentatie en informatie, die nuttig en/of nodig zijn voor de correcte, veilige en efficiënte uitvoering en tijdige voltooiing van de Overeenkomst, onverwijld en uit eigen beweging ter beschikking te stellen van Rasolar.
  5. Daarnaast verbindt de Klant er zich toe om Rasolar onverwijld in kennis te stellen van elk voorval, elke omstandigheid of elk ander feit, die relevant zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst of die deze uitvoering zouden kunnen bemoeilijken of onmogelijk maken.
  6. De Klant garandeert dat alle gegevens die hij ter beschikking heeft gesteld aan Rasolar, met inbegrip van, maar niet beperkt tot tekeningen, plannen, productiegegevens, afmetingen, correct en relevant zijn voor de levering van de betrokken Diensten of Goederen. Rasolar kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige schade die het gevolg is van onjuiste informatie die de Klant aan Rasolar ter beschikking stelt en van de juistheid waarvan Rasolar redelijkerwijs kon uitgaan.
  7. De tussenkomst van eventuele derden, andere dan personen aangesteld door Rasolar, bij de levering van een Dienst of Goed of met betrekking tot eerder door Rasolar geleverde Diensten of Goederen gebeurt steeds onder de exclusieve verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de Klant.
  1. Rasolar heeft het recht om voor de uitvoering van haar verbintenissen een beroep te doen op de werknemers en/of onderaannemers van haar keuze. De Klant zal de door Rasolar gekozen onderaannemers toegang verlenen tot haar terreinen en gebouwen overeenkomstig de afspraken gemaakt met Rasolar.
  2. Behoudens de gevallen waarin dit wettelijk onafdwingbaar zou zijn, kan de Klant jegens werknemers, bestuurders of andere aangestelden van Rasolar geen buitencontractuele vorderingen instellen voor contractuele schade die hem berokkend zou zijn door toedoen van de beweerde fouten van die personen.
  1. De Klant erkent en aanvaardt algemeen dat alle verbintenissen van Rasolar ten aanzien van de Klant middelenverbintenissen zijn, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in de Overeenkomst.
  2. Behoudens in geval van bedrog of opzettelijke fout in hoofde van Rasolar of een fout die het leven of de fysieke integriteit van de persoon aantast, is Rasolar in geen geval aansprakelijk voor:
    1. Het resultaat of het rendement van de Goederen en/of Diensten of van het proces waarvoor de Klant de Goederen en/of Diensten gebruikt in afwijking van wat is vermeld in enige relevante Overeenkomst(en);
    2. Schade veroorzaakt door de (geïnstalleerde) Goederen die in werking gesteld zijn door derden, of die door de Klant of derden aangepast, behandeld, verwerkt of gemanipuleerd zijn zonder voorafgaande uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van Rasolar. Dit geldt niet ingeval van osmose reiniging uitgevoerd op de (geïnstalleerde) zonnepanelen door een gespecialiseerde firma;
    3. Schade die wordt veroorzaakt door een onjuist, oneigenlijk, onvolledig, ontijdig, onzorgvuldig, abnormaal en/of ongeoorloofd gebruik, herstel of onderhoud van de (geïnstalleerde) Goederen door de Klant of door derden;
    4. Schade die het gevolg is van normale slijtage van de (geïnstalleerde) Goederen.
    5. Schade die het gevolg is van de omgeving, het gebied en/of de omstandigheden waar(in) de Goederen, naar keuze van de Klant, geïnstalleerd zijn, ongeacht of dit door Rasolar of door een derde gebeurde (bv. installatie in overstromingsgevoelige gebieden of in gebieden met een verhoogd risico op seismische activiteit);
    6. Schade die het gevolg is van de niet-naleving van de informatieverplichtingen van de Klant;
    7. Immateriële, indirecte of andere gevolgschade met inbegrip van, maar niet beperkt tot loon- of winstderving, omzetverlies, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, verhoging van de algemene kosten, reputatieschade, verlies van cliënteel, verlies van gegevens of vorderingen van
  3. In geval van een gebrekkige Dienst en/of Goed aanvaardt de Klant dat één of meerdere van volgende maatregelen volstaan om de eventuele schade integraal te vergoeden zonder bijkomende schadeloosstelling: (1) het crediteren van de relevante (deel-)facturen met betrekking tot (het relevante onderdeel van) de gebrekkige Dienst en/of het gebrekkig Goed; (2) het opnieuw leveren van (het relevante onderdeel van) de gebrekkige Dienst en/of het gebrekkig Goed zonder meerkost; en/of (3) het herstellen of vervangen van (het relevante onderdeel van) de gebrekkige Dienst en/of het gebrekkig Goed zonder meerkost.
  4. Onverminderd voorgaande bepalingen en beperkingen is de aansprakelijkheid van Rasolar in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag van de factuur betaald door de Klant voor de levering van het Goed en/of het verrichten van de Dienst.
  5. Rasolar kan uitsluitend aansprakelijk worden gesteld in het kader van het gebruik waarvoor de Klant van de Goederen en/of Diensten specifiek heeft bestemd en aldus aan Rasolar te kennen heeft gegeven.
  6. De voorgaande beperkingen van aansprakelijkheid zijn enkel geldig in de mate dat de wet het toelaat.
  1. Een Partij is in geen geval aansprakelijk voor schade veroorzaakt door het niet of niet tijdig uitvoeren van de Overeenkomst indien dit voor haar redelijkerwijze onmogelijk zou zijn ten gevolge van Overmacht.
  2. Indien de uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk is door een geval van Overmacht in hoofde van één partij en deze onmogelijkheid aanhoudt gedurende meer dan drie (3) maanden, beschikt de andere partij over het recht om de Overeenkomst stop te zetten zonder verdere vergoedingen verschuldigd te zijn.
  1. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in de Overeenkomst, blijven alle Intellectuele Eigendomsrechten met betrekking tot de Goederen en/of Diensten, met inbegrip van ontwerpen, studies, modellen, tekeningen, plannen, gegevens, en/of enige andere voorbereidende documentatie, steeds de uitsluitende eigendom van Rasolar, zelfs al werden deze ontwikkeld op verzoek van de Klant en/of in samenwerking met de Klant. De Klant verkrijgt uitsluitend een persoonlijk, niet-exclusief, onoverdraagbaar en niet-sublicentieerbaar gebruiksrecht voor de doeleinden van de eigen activiteit van de Klant, op de Goederen of de Dienst, met inbegrip van de plannen, tekeningen en andere voorbereidende documenten, voor de volledige duurtijd van de betrokken Intellectuele Eigendomsrechten. In geen geval mag de Klant plannen, tekeningen of andere voorbereidende documenten, (her)gebruiken voor andere projecten (alleen of met derden), zonder de voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van Rasolar.
  2. De verkoop van Goederen en/of het verrichten van Diensten aan de Klant kan nooit een overdracht van Intellectuele Eigendomsrechten met betrekking tot de Goederen en/of Diensten aan de Klant tot gevolg hebben.
  3. Het is de Klant verboden om de Goederen en/of Diensten, of onderdelen daarvan, op het even welke manier te reproduceren, aan te passen, te wijzigen, te reverse engineeren, na te maken, of om dergelijke handelingen toe te laten of aan te moedigen, dan wel om op enige andere manier een inbreuk te plegen op de Intellectuele Eigendomsrechten van Rasolar of enige andere handeling te stellen waardoor die Intellectuele Eigendomsrechten of de waarde daarvan op enige wijze zouden kunnen worden aangetast of negatief beïnvloed.
  4. De Klant verbindt zich ertoe alle overhandigde ontwerpen, studies, modellen, tekeningen, plannen, gegevens, en/of enige andere documenten op eerste verzoek van Rasolar aan Rasolar terug te bezorgen.
  5. Indien de vervaardiging, opstelling, aanpassing of integratie van Goederen plaatsvindt op basis van of ingevolge tekeningen, plannen en/of gegevens aangebracht door de Klant, garandeert de Klant dat deze tekeningen, plannen en/of gegevens geen inbreuk plegen op de Intellectuele Eigendomsrechten van derden. De Klant zal Rasolar verdedigen en vrijwaren voor en tegen alle vorderingen op grond van een inbreuk op de Intellectuele Eigendomsrechten van derden met betrekking tot deze tekeningen, plannen en/of gegevens.
  6. De Klant zal Rasolar onmiddellijk schriftelijk op de hoogte brengen indien hij kennis krijgt van een (dreigende) inbreuk op de Intellectuele Eigendomsrechten van Rasolar.
  1. Boudens een andersluidende voorafgaandelijke schriftelijke mededeling geeft de Klant Rasolar de toelating om tekeningen en foto’s te maken van de uitgevoerde werken en alle gemaakte tekeningen en foto’s van de uitgevoerde werken te gebruiken voor eigen publicitaire doeleinden, inclusief maar niet beperkt tot de opname in referentielijsten, zonder dat daaruit in hoofde van de Klant enig recht op vergoeding ontstaat.
  2. De Klant bevestigt ons Cookiebeleid zoals beschikbaar op https://rasolar.be/cookiebeleid/ te hebben gelezen en aanvaard. Het Cookiebeleid maakt integraal deel uit van deze Algemene Voorwaarden en van de Overeenkomst.
  3. De Klant bevestigt ons Privacybeleid zoals beschikbaar op https://rasolar.be/privacybeleid/ te hebben gelezen en aanvaard. Het Privacybeleid maakt integraal deel uit van deze Algemene Voorwaarden en van de Overeenkomst.
  1. De Klant verbindt zich ertoe om alle van Rasolar ontvangen gegevens en informatie, inclusief maar niet beperkt tot offertes, voorbereidende studies, rapporten, enz., waarvan de Klant weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van vertrouwelijke aard is/zijn (hierna “Vertrouwelijke Informatie”), geheim te houden en enkel voor de doeleinden van de uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken, zolang de Vertrouwelijke Informatie redelijkerwijze een vertrouwelijk karakter blijft behouden. De partij die Vertrouwelijke Informatie ontvangt zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt is.
  2. De Klant erkent dat in elk geval alle informatie met betrekking tot de Goederen en Diensten die Rasolar aan de Klant overmaakt te allen tijde te beschouwen zijn als Vertrouwelijke Informatie en bedrijfsgeheimen van Rasolar, dewelke de Klant op geen enkel ogenblik aan derden zal onthullen zonder de uitdrukkelijke, voorafgaande en schriftelijke toestemming van Rasolar.
  3. In geval van het niet naleven van de geheimhoudingsplicht, zoals bepaald in artikelen 1 en 16.2, is de Klant een forfaitaire vergoeding verschuldigd ten belope van het factuurbedrag, onverminderd het recht van Rasolar om een hogere schade te bewijzen.
  1. Rasolar alsook de Klant heeft het recht om met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaandelijke rechterlijke tussenkomst, de Overeenkomst, met inbegrip van deze Algemene Voorwaarden, te ontbinden in geval van zware wanprestatie die, mede in acht genomen deze Algemene Voorwaarden, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk onmogelijk maakt.
  2. Worden onder meer als zware wanprestaties van de Klant beschouwd (zonder daartoe te zijn beperkt):
    1. herhaaldelijk wanbetaling;
    2. een wanprestatie die de Klant, indien remedieerbaar, niet heeft geremedieerd binnen de tien (10) Werkdagen na daartoe door Rasolar in gebreke te zijn gesteld.
    3. gedragingen die de reputatie, Intellectuele Eigendomsrechten of goede naam van Rasolar schaden of dreigen te schaden;
    4. het bewust achterhouden, vervalsen of wijzigen van informatie die Rasolar nodig heeft voor de correcte uitvoering van de Overeenkomst;
    5. het ontbreken van een of ander vorm van communicatie, het herhaadelijk negeren van mails, telefoons…
  3. Indien Rasolar de Overeenkomst beëindigt op grond van een zware wanprestatie van de Klant, is de Klant een forfaitaire vergoeding verschuldigd ten belope van dertig (40) % van de totale prijs van de betrokken Goederen en/of Diensten, onverminderd het recht van Rasolar om een hogere schade te bewijzen.
  1. In geval een fundamentele wijziging van de economische omstandigheden tot gevolg heeft dat de uitvoering van enige Overeenkomst voor Rasolar een onredelijke of onevenredige last met zich meebrengt, zullen de partijen in overleg treden om gezamenlijk een billijke aanpassing van de Overeenkomst overeen te komen, onverminderd het recht van Rasolar om, indien relevant, beroep te doen op het bepaalde in artikel 3.45.
  1. Alleen wanneer de Klant een Overeenkomst op afstand of een Overeenkomst buiten verkoopruimten sluit met Rasolar, heeft de Klant het recht om zonder opgave van redenen de Overeenkomst te herroepen binnen een termijn van 14 dagen. Ingeval dergelijke overeenkomst enkel het verrichten van een Dienst tot voorwerp heeft, verstrijkt het herroepingsrecht 14 dagen na de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten (i.e. bij de Bevestiging van de Bestelling door Rasolar of de Bevestiging van de Offerte door de Klant). In alle andere gevallen verstrijkt het herroepingsrecht 14 dagen na de dag waarop de Klant of een door de Klant aangewezen derde alle Goederen die het voorwerp van de overeenkomst uitmaken fysiek in bezit neemt.
  2. De Klant stelt vóór het verstrijken van de herroepingstermijn Rasolar ondubbelzinnig op de hoogte van zijn beslissing om de Overeenkomst te herroepen. De Klant kan hiervoor bijvoorbeeld een e-mail sturen naar info@rasolar.be.
  3. Rasolar bevestigt via e-mail de ontvangst van de herroeping.
  4. De Klant heeft zijn herroepingsrecht binnen de bedoelde herroepingstermijn zoals bepaald door artikel 19.1 uitgeoefend indien de Klant de mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht verzendt voordat deze termijn is verstreken.
  5. Rasolar betaalt alle van de Klant ontvangen betalingen en desgevallend de leveringskosten, onverwijld en in elk geval binnen 14 dagen na de dag waarop ze wordt geïnformeerd van de beslissing van de Klant om de Overeenkomst te herroepen, terug. Rasolar verricht de terugbetaling onder gebruikmaking van hetzelfde betaalmiddel als hetgeen door de Klant werd gebruikt, tenzij de Klant uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd en met dien verstande dat de Klant als gevolg van zulke terugbetaling geen kosten mag hebben.
  6. Onverwijld en in elk geval binnen 14 dagen na de dag waarop de Klant zijn beslissing om de Overeenkomst te herroepen aan Rasolar heeft meegedeeld, zendt hij de Goederen terug of overhandigt die aan Rasolar of aan een persoon die door Rasolar gemachtigd is om de Goederen in ontvangst te nemen, tenzij Rasolar aangeboden heeft de Goederen zelf af te halen. De termijn is in acht genomen wanneer de Klant de Goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken.
  7. Rasolar en de Klant zullen te goeder trouw overleg plegen over de aangewezen wijze van terugbezorging van de Goederen. In voorkomend geval draagt de Klant de directe kosten van het terugzenden van de Goederen.
  8. De Klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van de Goederen die het gevolg is van het behandelen van de Goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de Goederen vast te stellen.
  9. Onverminderd artikel 19.5 betaalt Rasolar de bijkomende kosten niet terug als de Klant uitdrukkelijk voor een andere wijze van levering dan de door Rasolar aangeboden goedkoopste standaardlevering heeft gekozen.
  10. Behoudens wanneer Rasolar aangeboden heeft de Goederen zelf af te halen, is Rasolar gerechtigd, voor wat betreft de Overeenkomst waarbij Rasolar Goederen verkoopt, te wachten met de terugbetaling totdat zij alle Goederen heeft teruggekregen, of totdat de Klant heeft aangetoond dat hij de Goederen heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerst valt.
  11. Ingeval Rasolar louter een Dienst verricht, kan de Klant kan het herroepingsrecht niet uitoefenen na de volledige uitvoering van de Dienst, op voorwaarde dat de uitvoering tijdens de herroepingstermijn werd begonnen met de voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van de Klant en de Klant heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra Rasolar de Dienst volledig heeft verricht.
  12. De Klant kan zijn herroepingsrecht evenmin uitoefenen ingeval Rasolar Goederen levert, al dan niet samen met de levering van Diensten, die werden vervaardigd volgens de specificaties van de Klant.
  1. Indien enige bepaling (of deel daarvan) van de Overeenkomst, inclusief deze Algemene Voorwaarden, onafdwingbaar of strijdig met een bepaling van dwingend recht zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van de Overeenkomst, inclusief deze Algemene Voorwaarden, niet beïnvloeden en evenmin de geldigheid en afdwingbaarheid van dat deel van de desbetreffende bepaling dat afdwingbaar is of niet strijdig is met een bepaling van dwingend recht. In een dergelijk geval zullen de partijen te goeder trouw onderhandelen om de onafdwingbare of strijdige bepaling (of een deel ervan) te vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
  1. Indien, bij niet-uitvoering of niet behoorlijke uitvoering van één of meer verbintenissen door de Klant, Rasolar niet (onmiddellijk) reageert of niet (onmiddellijk) uitdrukkelijk aanspraak maakt op behoorlijke uitvoering of enig ander recht voortvloeiende uit deze Algemene Voorwaarden, de Overeenkomst of de wet, impliceert zulks geen afstand of verzaking van het recht van Rasolar om zich later te beroepen op de niet-uitvoering, de niet behoorlijke uitvoering en/of de niet-uitgevoerde verbintenis(sen) vanwege de Klant.
  1. Alle geschillen of meningsverschillen die in verband met de totstandkoming, geldigheid, uitlegging of de uitvoering van Overeenkomsten met Rasolar ontstaan, en die niet op minnelijke wijze kunnen worden beslecht, zullen uitsluitend en definitief worden beslecht door de bevoegde rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement te Antwerpen , onverminderd het recht van Rasolar om als eiser te dagvaarden voor de rechtbank van de woonplaats van de Klant.
  2. De totstandkoming, geldigheid, interpretatie en uitvoering van Overeenkomsten met Rasolar wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch recht, met uitsluiting van het internationaal privaatrecht en het Weens Koopverdrag. Ingeval de Klant zijn gewone verblijfplaats heeft in een andere lidstaat van de Europese Unie dan België, geniet de Klant evenwel bescherming van de dwingende bepalingen van het recht van de lidstaat waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft als deze consumentvriendelijker zouden zijn.
  1. Bij de bestelling, zijn enkele specieke voorwaarden van kracht. Rasolar voorziet in het elektrisch draadschema en het attest van de omvormer. Zij versturen u een begeleidende mail voor de aangifte van uw installatie bij de netbeheerder. Hier worden ook de nodige documenten voor de aangifte bijgevoegd, namelijk het keuringsverslag, het eendraadschema en hetgelijkvormigheidsattest van de omvormer. Rasolar is niet verantwoordelijk voor het indienen van de aanmelding van de installatie bij fluvius. Rasolar kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor het mislopen van een premie of boete door het laattijdig aanmelden van de installatie. De klant kan wel beroep doen op hulp hierbij.

Bij de bestelling zijn enkele specieke voorwaarden van kracht. De kabelvoorzieningen in de woning naar de zekeringskast zijn inbegrepen in de prijs indien de afstand van de panelen tot de zekeringskast de 25m niet overschrijdt en indien er voor een opbouw kabelgoot geopteerd wordt. Eventuele kosten of werken die nodig zijn om het plaatsen van de zonnepanelen mogelijk te maken (vb vervangen van dakpannen, vervangen van dakconstructie, dakisolatie ,…) zijn niet in deze offerte inbegrepen en zijn ten laste van de klant. 

Rasolar is niet verantwoordelijk voor het indienen van de aanmelding van de installatie bij fluvius. Rasolar kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor het mislopen van een premie of boete door het laattijdig aanmelden van de installatie.

De standaard kabelgoten zijn wit en zijn in de prijs inbegrepen. Elke afwijking van deze kleur is een meerprijs voor verschuldigd. Deze prijs zal dan doorgestuurd en besproken worden met de klant.

Extra interventies die veroorzaakt zijn door de klant en waarbij Rasolar moet langsgaan zullen aangerekend worden. Zoals bvb het verlies van de connectie tussen omvormer en WIFI en veranderen van provider,…

De klant is gehouden nieuwe pannen ter beschikking te stellen om zo bij eventuele schade aan de bestaande pannen, de installateurs van Rasolar toe te laten deze te vervangen. Indien de klant geen nieuwe pannen voorziet, kan Rasolar onmogelijk het dak waterdicht achterlaten en zal de klant eventuele waterschade niet op Rasolar kunnen verhalen. Indien de klant deze niet ter beschikking heeft op moment van de plaatsing en Rasolar nadien nog is moet terugkeren, zal hiervoor een vergoeding aangerekend worden. De AREI keuring moet gebeuren op de datum die na installatie van de zonnepanelen werd afgesproken met de keuringsinstantie. Indien deze afspraak door de klant niet wordt gerespecteerd, kan de kostprijs voor een nieuwe keuring aan de klant worden doorgerekend. Indien de installatie afgekeurd wordt, die niet behoren tot de installatie van de zonnepanelen, komt deze ook ten laste van de klant.

Indien het systeemvermogen of aantal panelen wijzigt, ten gevolge van technische of economische redenen of productwijzigingen, dan zal de prijs in dezelfde verhouding worden herrekend en kan geen schadeclaim worden ingediend. Indien bij het plaats bezoek door de technieker van Rasolar blijkt dat de aardingsweerstand onvoldoende is (groter dan 30 Ohm), moet de klant dit voor de keuring van de zonnepaneleninstallatie zelf in orde brengen. Werd dit niet in orde gebracht voordat de keuring wordt uitgevoerd, zal de klant een nieuwe keuring dienen te betalen van 181,50€. De verantwoordelijkheid voor het aangeven van de zonnepanelen installatie aan de brandverzekering, ligt bij de klant. Op de installatie gelden de volgende garanties:

  • Op de panelen: Productgarantie conform de garanties van de fabrikant. De garantietermijn begint te lopen van zodra het paneel aangesloten is op het net. De garantie dekt normale slijtage.
  • Op de omvormer: De garantie op dit onderdeel is afhankelijk van de fabrieksgarantie van de door de klant gekozen omvomer. Ook hier wordt enkel normaal gebruik gedekt conform de garantievoorwaarden van de fabrikant. 
  • Op het montagemateriaal: De garantie op dit onderdeel is afhankelijk van de door de klant gekozen materialen, maar bedraagt minimaal 10 jaar. 

Alle garanties zijn geldig indien de installatie als een goede huisvader onderhouden wordt. Indien er werken aan de zonnepaneleninstallatie uitgevoerd worden, uitgezonderd osmosereiniging door een gespecialiseerde rma, dienen deze door Rasolar uitgevoerd te worden, dit om de garantie te behouden. Van zodra er werken uitgevoerd worden door derden, kan Rasolar in geen geval nog aansprakelijk gesteld worden. De klant mag zelf in geen geval eigen materiaal of diensten ter beschikking stellen aan de installateurs (van Rasolar of diens onderaannemer). Indien dit wel zou gebeuren zal Rasolar in geen enkel geval aansprakelijk gesteld kunnen worden om de materialen of diensten te vergoeden. Alsook draagt Rasolar in geen geval garantieverantwoordelijkheid aangezien de materialen niet gecontroleerd werden door Rasolar.

KBO / BTW: (BE)0630 697 958 – zetel: Molenweg 140 – 2830 Willebroek – info@rasolar.be – tel. +32 3 318 52 70

Beste klant. Onze helpdesk is een weekje met verlof. We behandelen al jullie vragen weer vanaf 8 januari.