Deze algemene voorwaarden (“Algemene Voorwaarden”) zijn van toepassing op alle Overeenkomsten (zoals hieronder gedefinieerd) afgesloten tussen Rasolar (een besloten vennootschap naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel te 2830 Willebroek, molenweg 140 en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met het ondernemingsnummer BE 0630 697 958) (“Rasolar”) en de Klant (zoals hieronder gedefinieerd).
“Bestelling(en)” | Een (schriftelijke) opdracht van de Klant om een Goed te leveren, dan wel om een Dienst te verrichten; |
“Dienst(en)” | De diverse diensten die Rasolar, of de door haar aangestelde partijen, verricht, dan wel laat verrichten voor de Klant, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, elektronische installatiewerken, installatie van zonnepanelen, warmtepompboilers, thuisbatterijen , airconditioning, dakwerken/renovaties en verkoop energiecontracten. |
“Goed(eren)” | Alle goederen die Rasolar verkoopt, d.w.z. in eigendom overdraagt, aan de Klant, met inbegrip van maar niet beperkt tot zonnepanelen, warmtepompboilers, thuisbatterijen en airconditioning, dakwerken/renovaties; |
“Intellectuele Eigendomsrechten” | Alle intellectuele eigendomsrechten, geregistreerd of niet, met inbegrip van maar niet beperkt tot merkenrechten, auteursrechten, modelrechten, octrooien, bedrijfsgeheimen, handelsnamen, knowhow en alle andere immateriële eigendomsrechten, met inbegrip van maar niet beperkt tot rechten van gebruik, vervolging, registratie en handhaving; |
“Klant(en)” | Iedere natuurlijke persoon aan wie Rasolar Goederen en/of Diensten levert en die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen. |
“Offerte(n)” | Een schriftelijk aanbod van Rasolar om een Goed te leveren en/of een Dienst te verrichten; |
“Overeenkomst(en)” | (i) iedere schriftelijke overeenkomst gesloten tussen, en ondertekend door, Rasolar en de Klant, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, overeenkomsten voor de verkoop van Goederen en overeenkomsten voor het verrichten van Diensten; (ii) iedere door de Klant overeenkomstig artikel 3 van deze Algemene Voorwaarden tijdens haar geldigheidsduur aanvaarde Offerte; en (iii) iedere uitdrukkelijk door Rasolar aanvaarde Bestelling van de Klant; |
“Overmacht” | Alle omstandigheden die buiten de redelijke controle vallen van de partij die erdoor getroffen wordt en die de uitvoering van haar verplichtingen redelijkerwijs onmogelijk maken, inclusief maar niet beperkt tot brand, ontploffingen, stroomonderbrekingen, seismische activiteit, stakingen, stagnatie of onderbrekingen in de toelevering van materialen, grond- en/of hulpstoffen, overstromingen, bijzondere weersomstandigheden, natuurrampen, oorlog, (cyber)terreur, oproer, bezetting, overheidsmaatregelen en pandemie; |
“Werkdag(en)” | Alle andere dagen dan zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen |
“Overeenkomst op afstand” | De Overeenkomst tussen Rasolar en de Klant gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Rasolar en de Klant en waarbij, tot op en met inbegrip van het moment waarop de Overeenkomst wordt gesloten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer technieken voor communicatie op afstand. |
“Techniek voor communicatie op afstand” | Ieder middel dat, zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Rasolar en de Klant, kan worden gebruikt voor de sluiting van de Overeenkomst tussen Partijen. |
“Buiten verkoopruimte gesloten Overeenkomst” | De Overeenkomst tussen Rasolar en de Klant a) die wordt gesloten in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Rasolar en de Klant op een andere plaats dan de verkoopruimten van Rasolar; of b) waarvoor een aanbod werd gedaan door de Klant onder dezelfde omstandigheden als bedoeld onder a); of c) die gesloten wordt in de verkoopruimten van Rasolar of met behulp van een techniek voor communicatie op afstand, onmiddellijk nadat de Klant persoonlijk en individueel is aangesproken op een plaats die niet de verkoopruimte van Rasolar is, in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Rasolar en de Klant; of d) die gesloten wordt tijdens een excursie die door Rasolar is georganiseerd met als doel of effect de promotie en de verkoop van de Goederen of Diensten aan de Klant. |
“Herroepingsrecht” | Het recht van de Klant om zonder opgave van redenen een Overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimten gesloten Overeenkomst te herroepen. |
De Goederen die Rasolar aan de Klant heeft geleverd blijven eigendom van Rasolar tot de dag van algehele betaling van de prijs ervan, zodat Rasolar desgevallend hun demontering en teruggave kan vorderen, onverminderd het feit dat het risico op beschadiging en teloorgang in principe overgaat op de Klant op het moment van levering zoals bepaald in artikel 7.4.
Bij annulering van de Overeenkomst door de Klant vóór het tijdstip voorzien voor levering van de Goederen en/of Diensten, is de Klant aan Rasolar een forfaitaire vergoeding verschuldigd van veertig (40) % van het factuur- of offertebedrag, onverminderd het recht van Rasolar om een hogere reële schade te bewijzen.
Bij de bestelling zijn enkele specieke voorwaarden van kracht. De kabelvoorzieningen in de woning naar de zekeringskast zijn inbegrepen in de prijs indien de afstand van de panelen tot de zekeringskast de 25m niet overschrijdt en indien er voor een opbouw kabelgoot geopteerd wordt. Eventuele kosten of werken die nodig zijn om het plaatsen van de zonnepanelen mogelijk te maken (vb vervangen van dakpannen, vervangen van dakconstructie, dakisolatie ,…) zijn niet in deze offerte inbegrepen en zijn ten laste van de klant.
Rasolar is niet verantwoordelijk voor het indienen van de aanmelding van de installatie bij fluvius. Rasolar kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor het mislopen van een premie of boete door het laattijdig aanmelden van de installatie.
De standaard kabelgoten zijn wit en zijn in de prijs inbegrepen. Elke afwijking van deze kleur is een meerprijs voor verschuldigd. Deze prijs zal dan doorgestuurd en besproken worden met de klant.
Extra interventies die veroorzaakt zijn door de klant en waarbij Rasolar moet langsgaan zullen aangerekend worden. Zoals bvb het verlies van de connectie tussen omvormer en WIFI en veranderen van provider,…
De klant is gehouden nieuwe pannen ter beschikking te stellen om zo bij eventuele schade aan de bestaande pannen, de installateurs van Rasolar toe te laten deze te vervangen. Indien de klant geen nieuwe pannen voorziet, kan Rasolar onmogelijk het dak waterdicht achterlaten en zal de klant eventuele waterschade niet op Rasolar kunnen verhalen. Indien de klant deze niet ter beschikking heeft op moment van de plaatsing en Rasolar nadien nog is moet terugkeren, zal hiervoor een vergoeding aangerekend worden. De AREI keuring moet gebeuren op de datum die na installatie van de zonnepanelen werd afgesproken met de keuringsinstantie. Indien deze afspraak door de klant niet wordt gerespecteerd, kan de kostprijs voor een nieuwe keuring aan de klant worden doorgerekend. Indien de installatie afgekeurd wordt, die niet behoren tot de installatie van de zonnepanelen, komt deze ook ten laste van de klant.
Indien het systeemvermogen of aantal panelen wijzigt, ten gevolge van technische of economische redenen of productwijzigingen, dan zal de prijs in dezelfde verhouding worden herrekend en kan geen schadeclaim worden ingediend. Indien bij het plaats bezoek door de technieker van Rasolar blijkt dat de aardingsweerstand onvoldoende is (groter dan 30 Ohm), moet de klant dit voor de keuring van de zonnepaneleninstallatie zelf in orde brengen. Werd dit niet in orde gebracht voordat de keuring wordt uitgevoerd, zal de klant een nieuwe keuring dienen te betalen van 181,50€. De verantwoordelijkheid voor het aangeven van de zonnepanelen installatie aan de brandverzekering, ligt bij de klant. Op de installatie gelden de volgende garanties:
Alle garanties zijn geldig indien de installatie als een goede huisvader onderhouden wordt. Indien er werken aan de zonnepaneleninstallatie uitgevoerd worden, uitgezonderd osmosereiniging door een gespecialiseerde rma, dienen deze door Rasolar uitgevoerd te worden, dit om de garantie te behouden. Van zodra er werken uitgevoerd worden door derden, kan Rasolar in geen geval nog aansprakelijk gesteld worden. De klant mag zelf in geen geval eigen materiaal of diensten ter beschikking stellen aan de installateurs (van Rasolar of diens onderaannemer). Indien dit wel zou gebeuren zal Rasolar in geen enkel geval aansprakelijk gesteld kunnen worden om de materialen of diensten te vergoeden. Alsook draagt Rasolar in geen geval garantieverantwoordelijkheid aangezien de materialen niet gecontroleerd werden door Rasolar.
KBO / BTW: (BE)0630 697 958 – zetel: Molenweg 140 – 2830 Willebroek – info@rasolar.be – tel. +32 3 318 52 70